چرخه زندگی زنبور عسل


هنگامی که زنبور عسل رشد می کند، چهار مرحله مجزا را پشت سر می گذارد. با شروع به عنوان یک تخم، در عرض چند هفته به یک لارو، شفیره و در نهایت به یک زنبور بالغ تبدیل می شود.. در این راهنما، نگاهی دقیق‌تر به چرخه زندگی زنبور عسل و نحوه تغییر آن بنا به نوع جنسیت خواهیم داشت.

فهرست مطالب !
  مراحل رشد زنبور عسل
  چه مدت طول می کشد تا یک زنبور عسل از تخم به بالغ تبدیل شود؟
  چهار مرحله از چرخه زندگی زنبور عسل چیست؟
  جمع بندی

مراحل رشد زنبور عسل
زمان رشد زنبورهای عسل از تخم تا زنبور بالغ بسته به جنسیت آنها متفاوت است. کل زمان رشد برای ملکه ها 16 روز ، برای زنبورهای کارگر 21 روز و برای زنبورهای نر 24 روز است
.

فاز 1 » تخم
یک زنبور ملکه می تواند در یک روز تا 3000 تخم بگذارد. بیشتر این تخم ها برای تولید یک زنبور کارگر بارور می شوند، در حالی که تخم بارور نشده منجر به یک زنبور نر می شود. برای تولید یک زنبور ملکه، او یک تخم در سلول ملکه می گذارد .یک تخم به اندازه یک سر سوزن در یکی از سلول های تخم موم زنبور عسل شش ضلعی کندو گذاشته می شود . در حالی که تخم مرغ در چند روز اول به حالت عمودی قرار می گیرد، در روز سوم به پهلو می افتد.

فاز 2 » لارو
سه روز پس از تخمگذاری ، یک نوزاد زنبور عسل از تخم خارج می شود و بصورت یک لارو ظاهر شود.این لارو کوچک سفید در این زمان بینایی یا پا ندارد.برای حفظ لاروها، زنبورهای پرستار جوان در 3 تا 4 روز اول به آنها ژل رویال می دهند. پس از آن، رژیم تغذیه بسته به جنسیت آنها تغییر می کند.

  ملکه ها با ژل رویال تغذیه می شوند و این همان چیزی است که آنها را قادر می سازد تا ملکه شوند .
  کارگران ماده با ژله کارگری حاوی پروتئین کمتر تغذیه می شوند.
  زنبورهای نر با ژله نر حاوی پروتئین کمتر تغذیه می شوند.

زنبورها بسته به جنسیت خود زمان های مختلفی را در فاز لارو می گذرانند. ملکه ها کمترین زمان را به عنوان لارو می گذرانند در حالی که نرها بیشترین زمان را برای کامل شدن در این مرحله دارند. لارو در حین رشد چندین بار پوست اندازی میکند.

پس از حدود شش روز از رشد لارو، یک زنبور پرستار با پوشاندن دهانه در یک لایه موم روی سلول را می پوشاند. این پوشش محافظ در حال آماده سازی برای مرحله شفیرگی است.

فاز 3 » شفیره
در طول مرحله شفیره، زنبور آینده در زیر درپوش شروع به شکل گیری می کند. هنوز یک ارگانیسم کوچک است اما به سرعت در حال رشد است و بال ها، آنتن ها ، پاها و چشم ها در حال رشد است. موهای ریز روی بدنش شروع به جوانه زدن می کنند. ملکه کمترین زمان را برای رشد در مرحله شفیره صرف می کند. در عرض 8 روز او آماده است تا از سلول ملکه خارج شود و زندگی خود را آغاز کند. رشد کارگران 4 روز بیشتر از ملکه طول می کشد، در حالی که نرها کندترین رشد را دارند و بیش از 2 هفته طول می کشد.هنگامی که نر بالغ سلول را ترک می کند، زنبورهای کارگر سلول را پاک می کنند و آن را برای تخم بعدی آماده می کنند.

فاز 4 » بزرگسالان
اکنون که زنبور عسل به بزرگسالی رسیده است، بلافاصله به عنوان بخشی از کلنی وظایف خود را انجام می دهد. برخلاف انسان، زنبورها در دوران نوزادی نیازی به پرورش ندارند. آنها از لحظه خروج از سلول آماده فعالیت هستند.

  ملکه
میانگین امید به زندگی ملکه زنبور 1 تا 2 سال است، البته اگر خوش شانس باشد ممکن است تا 7 سال نیز عمر کند. طول عمر ملکه به توانایی او در تخمگذاری زنبورهای کارگر بستگی دارد. هنگامی که او شروع به کاهش تخمریزی می کند، با ملکه جدید جایگزین می شود.

  کارگران
زنبورهای کارگر بسته به فصلی که از تخم در می آیند، امید به زندگی متفاوتی دارند. انواع تابستانی کارهای زیادی برای انجام دادن دارد و باید ساعات طولانی کار کرد. معمولاً بیش از 6 هفته قبل از اینکه بدن خود را به زمین بکشد، زنده نمی ماند.
کارگرانی که در اواخر پاییز یا زمستان متولد می شوند نقش بسیار ساده تری دارند. آنها به جای جستجوی شهد، ماه های سرد را به صورت گروهی در داخل کندو سپری می کنند. کار اصلی آنها این است که ملکه را تا بهار گرم و زنده نگه دارند. زنبورهای کارگر زمستانی ممکن است تا 5 ماه عمر کنند.

  نرها
زندگی یک زنبورنر بسیار ساده تر از زندگی یک کارگر است و هدف اصلی آن جفت گیری با یک ملکه است. نیازی به انجام کارهایی مانند شهداوری یا پرستاری از زنبورهای دیگر نیست. اما زندگی آسان به این معنا نیست که یک نر می تواند انتظار عمر طولانی تری داشته باشد.

دو احتمال برای نرها وجود دارد.
1 . با زنبور ملکه جفتگیری کنند و بلافاصله پس از آن می میرد. نرها از 16 روزگی می توانند در پرواز جفتگیری شرکت کنند، بنابراین این نشان می دهد که عمر یک نر چقدر می تواند کوتاه باشد.
2 . گزینه دوم این است که با موفقیت جفتگیری نمی کنند و با فرا رسیدن زمستان از کندو بیرون رانده می شود. اگر نرها در یافتن ملکه ای برای جفت گیری وجود ندارد، ممکن است 5 تا 7 هفته بیشتر زنده نمانند.

چه مدت طول می کشد تا یک زنبور عسل از تخم به بالغ تبدیل شود؟
ملکه در 16 روز ، کارگر در21 روز و زنبور نر در 24 روز به بلوغ کامل میرسند.

چهار مرحله از چرخه زندگی زنبور عسل چیست؟
چرخه زندگی زنبور عسل به عنوان تخمی شروع می شود که در یک سلول باز گذاشته می شود، سپس به لارو تبدیل شود. مرحله بعدی شفیره است و قبل از تبدیل شدن به یک زنبور بالغ سلول او سرپوش می شود.

؛؛ جمع بندی
زنبور عسل موجود پیچیده ای است که در عرض چند هفته از تخم به زنبور بالغ کامل تبدیل می شود و این یک شاهکار چشمگیر است.مدت زمانی که طول می کشد تا رشد کند، همراه با امید به زندگی به زنبور نر، کارگر یا ملکه بودن زنبور تبدیل می شود. ملکه‌ها سریع‌ترین رشد را دارند، و همچنین می‌توانند انتظار داشته باشند که تا زمانی که برای کندو کار می‌کنند، بیشترین عمر را داشته باشند. نرها که به طور موفقیت میتوانند جفتگیری کنند ، عمری به کوتاهی 16 روز دارند.